sobota 23. února 2013

Průdek: Jsem tak trochu pankáč.


Je teplý zimní den a já právě dorazil do Podivína. Domovského města známého umělce a studenta, Tomáše Průdka, který se v posledních dnech proslavil především upravenými fotografiemi s různým obsahem. Zvoním, a dveře mi otvírá sympatický černovlasý muž. Jeho otec.
„Je nahoře a leží,“ sděluje mi.
Tomáš mě přivítá lehkým úsměvem a nabízí mi židli u jeho postele.

Jak se cítíte?

Klidně mi tykej, nejsi zase o tolik mladší než já. Já jsem Tomáš, rád tě poznávám.

Já jsem Oxy, těší mě. Jak se cítíš Tome?

No, už mi bylo líp. Třeba minulý týden. To jsem vůbec nemocný nebyl. Ale nestěžuju si. Můžu celý den ležet a jednou denně mi mamka přinese čaj.

Je známo, že tvé dílo začalo vznikat dva týdny zpátky, kdy jsi byl také nemocný. Pomáhají ti bacily rozvíjet tvoji kreativitu?  

Vůbec ne. Jen na ty blbosti mám čas. To víš, když není člověk nemocný, musí dělat spoustu věci a na umění čas nezbývá, když tě za to nikdo neplatí...

A nepřemýšlel jsi o tom, že začneš tvořit za peníze?

Ne. O tom mi tady ani nemluv. Chci to udržet co nejjednodušší a svobodné. Proto také používám MSPaint, neboli Malování. Jde mi o to, abych co nejjednodušeji a nejrychleji vyjádřil svoji myšlenku. Když nad nějakou fotkou trávím víc než pět minut, automaticky ji mažu. Kdybych za to začal brát peníze, byl bych něčím, či někým nucen tvořit. A někdy to prostě nejde. Pak bych byl ve stresu a v tom co bych vytvořil by nebyla část mé duše.

Kde hledáš inspiraci? Co je dřív? Nápad a pak až fotografie, nebo obráceně?

Používám vyhledávač Google, sekci obrázky. Ležím v posteli, poslouchám hudbu a píšu slova z textu, která mě zaujmou. Pak projíždím výsledky hledání a když mi něco padne do oka a hned dostanu nápad, jak fotku upravit, tak si ji stáhnu a začnu tvořit. Dokud je to čerstvé. Většinou hledám tak čtyři pět minut, než najdu vhodný podklad. Ale někdy prostě přestanu přemýšlet a nechám své mysli volný prostor, a co mi pííjde do hlavy, to si vygooglím. Nemám pravidla. Jsem tak trochu pankáč. (směje se)((trošku))

Co plánuješ dál?

No, moje priorita je se uzdravit. Ten kašel už mi leze krkem. Pak budu čekat, až se udělá hezky a já se na pár dní zdejchnu. Nemáš cígo?

Ne, bohužel. Snažím se to omezovat. Poslední dobou už na to nemám ani chuť, ani peníze.

To jsme na tom stejně. Taky to omezuju, ale už jsem dva dny neměl, takže bych si zasloužil nějakou odměnu. No nic, já už musím jít spát. Tak díky za rozhovor. A přidej si mě na facebooku.

Taky děkuju. Brzo se uzdrav!

I navzdory nemoci si Tomáš Průdek uchovává svůj optimistický výraz a nadšení do života















Žádné komentáře:

Okomentovat