neděle 19. listopadu 2017

Velký fazolový test

Fazole nesporně patří do jídelníčku každého studenta. Levné a výživné jídlo, které zvládne připravit každý, kdo dokáže překonat zavřenou plechovku (takže teoreticky i průměrný student humanitního oboru). Pokud jste však člověk jako já, tak vás dokáže široká nabídka produktů v supermarketech zarazit i třeba na patnáct minut. Pak se snažíte přijít na to, v čem se těch pět plechovek asi tak může lišit - stojí zhruba stejně, výživové hodnoty podobné... není se prostě čeho chytit.

Jedna věc, která se nabízí, je následovat značku. Tak nějak tušíme, že HEINZ bude mít ty fazole asi trochu lepší, než Tesco. Navíc je občas koupí i někdo, kdo očividně student není (ale pravděpodobně ještě nedávno byl). Když si je nakonec koupíte a doma nad talířem si říkáte, že vlastně chutnají úplně stejně jako ty z Tesca a za těch deset korun už jste mohli mít skoro půl piva, můžete se dostat do stavu hluboké deprese a nihilismu.

Život v Severním Irsku je o hodně dražší, než u nás. Také mi přijde, že tu mají mnohem větší výběr fazolí, čímž se dostávám do hluboké deprese zhruba jednou za dva týdny, když dělám nákup. Navíc, rozdíl mezi nejlevnějšími fazolemi a Heinz fazolemi je průměrně 50 pencí (15 korun), takže se bavíme o relativně závratné částce. 

V hlavě se mi teda zrodil nápad - pokud mezi těmi fazolemi není chuťový rozdíl, proč zbytečně utrácet? Ta závratná částka rozhodně nebyla totiž myšlena jako vtip. Pokud průměrně za měsíc sníte 4 plechovky, bavíme se o 2 librách za měsíc, 24 librách za rok a 120 librách za pět let (a s tím už se dá něco dělat). Obešel jsem teda několik obchodů, vybral 8 plechovek a zavolal pár kamarádům (kterým ještě jednou děkuji) a podnikl velké fazolové srovnání.



Základní hypotéza byla:


Mezi fazolemi není téměř žádný rozdíl

Vyrobil jsem tabulku, do které účastníci vypisovali hodnoty od 1 do 10. Zkoumané kategorie byly - první dojem, vůně, barva omáčky, vzhled a textura fazolí, chuť a celkový dojem. Každý měl navíc možnost se ještě slovně vyjádřit. 

Při vyhodnocování jsem sečetl známky v jednotlivých kategorií a výsledek převedl na procenta. Už na první pohled bylo zjevné, že se hypotéza potvrdila, jelikož 7 z 8 fazolí dosáhly téměř identického výsledku (nezáleží na tom, kde na bodové škále se nachází). Jediný produkt, který vyčníval z řady, je Tesco Healthy Living Baked Beans, který získal znatelně méně bodů, než všechny ostatní. K mému velkému překvapení to byl však HEINZ Baked Beans, který získal nejlepší výsledek (i když jen o jedno procento před druhým). Znovu však chci zdůraznit, že rozdíl mezí prvním místem a sedmým je pouze 3,1 procenta. 



Druhá část vyhodnocení je pro mě však důležitější a přinesla důležitější závěr. Pro každý produkt jsem vypočítal poměr cena a výkon, a v ten moment se výsledky diametrálně liší.

V následující části uvedu pořadí všech produktů z obou verzí. Přiložím také tabulky s podrobnými výsledky a výživovými hodnotami pro každý produkt.

Chuťové hodnocení

1. Heinz Baked Beans - 72,7%

 
- nejlepší hodnocení ve třech kategoriích: vůně, vzhled a textura fazolí
- v žádné kategorii se neumístil jako poslední
- víckrát se objevila poznámka o malé velikosti fazolí

2. Branston reduced sugar and salt - 71,6%


- nejlepší hodnocení v kategorii chuť a celkový dojem
- nejhorší hodnocení v kategorii vůně

3. Tesco Baked Beans - 71,3%


- nejlepší hodnocení v kategorii první dojem
- nejčastější poznámka byla o sladkosti (ve skutečnosti mají největší obsah cukru ze všech)
4. Marks & Spence Baked Beans - 70,5 %



- nejlepší hodnocení v kategorii barva omáčky

5. Tesco Everyday Value - 70,3 %


- nejlepší hodnocení v kategorii vzhled fazolí (společně s Heinz)

6. Daily Basics Baked Beans - 70,1%



- nejhorší hodnocení v kategorii první dojem a vzhled fazolí

7. Weight Watchers from Heinz - 69,6%



- nejhorší hodnocení v kategorii barva omáčky

8. Tesco Healthy Living - 64,2%



- nejhorší výsledek v kategorii textura fazolí, chuť a celkový dojem


Poměr cena/výkon

1. Tesco Everyday Value - 28.12 bodů

2. Daily Basics Baked Beans - 28.04 bodů

3. Tesco Baked Beans - 22.29 bodů

4. Tesco Healthy Living - 20.06 bodů

5. Branston reduced sugar and salt - 11.02 bodů

6. Marks & Spencer Baked Beans - 10.85 bodů

7. Heinz Baked Beans - 9.69 bodů

8. Weight Watchers from Heinz - 8.71 bodů

Tabulky






Závěr

Tímto experimentem se potvrdily dvě věci.

1. Zdravá jídla jsou hnusná
2. Mezi fazolemi není žádný velký rozdíl, až na cenu

Co z toho vyplývá?

Pokud chcete celkový dojem a máte hodně peněz, tak si kupte Heinz. I když vyhrály s minimálním náskokem, dokázaly vyhrát ještě ve třech kategoriích a zároveň v žádné neprohrát.

Pokud chcete poměr mezi cenou a chutí, kupte si klidně ty nejlevnější. 

Pokud nechcete kupovat ty nejdražší, kupte si Branston, protože jsou o pár korun levnější, než Heinz, ale navíc mají méně cukru a soli. K tomu ještě vyhrály v kategorii chuť. Ale asi smrdí.

Také musíme vzít v potaz, že cena je za jednu plechovku. Určitě je možné dostat ty dražší plechovky za levnější cenu při nákupu ve větším balení.

Až půjdete příště pro fazole, vzpomeňte si na mě.




Žádné komentáře:

Okomentovat